logo_tds

Overbygningsskolen

Overbygningsskolen har ca. 370 elever på 7. - 9. klassetrin.

Skolen arbejder med at gøre alle elever klar til at tage en ungdomsuddannelse. Dette med både fagligt, socialt og personligt fokus.

Både elever og lærere har fokus på medbestemmelse, inddragelse, ansvar, ambitioner og ejerskab.

Overbygningsskolen logo

Velkommen til Tønder Distriktsskole - Overbygningsskolen

Skolen er for elever fra 7. til 9. klasse. Vi modtager elever fra vores tre grundskoler, Grundskolen i Tønder by, Digeskolen i Højer og Møgeltønder skole. Derudover får vi elever fra andre distrikter og elever fra kommunens fri- og privatskoler.

Overordnet tager vi på Tønder Distriktsskole ansvar for, at alle skolens elever får den bedst mulige læring. Alle medarbejdere på skolen arbejder dagligt for at tilbyde et fælleskab med fokus på læring,  fleksibilitet, spændende udfordringer for den enkelte samt variation i skolehverdagen. Vi ønsker, sammen med eleverne, at give plads til ro og fordybelse, kreativitet og daglig arbejdsglæde.

Samarbejde med sigte på ungdomsuddannelserne

Vi har et tæt samarbejde med de tre ungdomsuddannelser i byen, Tønder Gymnasium, Det blå gymnasium og Tønder Erhvervsskole, og  Overbygningsskolen står også for undervisningen på Tønder Kommunes EUD 8 og 9. Vi tilbyder også muligheden for at tage Deutsche Sprachdiplom.

Har du et andet sprog som modersmål end dansk, tilbyder vi særligt tilrettelagt undervisning op til ti lektioner ugentligt og for nogens vedkommende med undervisning på eget modersmål.

Vi har fokus på både fællesskaberne og den enkelte elev. Vi arbejder for, at alle får mulighed for den optimale udvikling på det personlige, sociale og faglige plan. Derfor har vi et ressource-center, Slusen, som med kompetencer indenfor alle tre områder, understøtter både klasser og enkeltelever med at nå deres mål.

Vi tager også på lejrskole, enten et sted i Danmark eller i udlandet. Lejrskolen afholdes i 9. klasse.

Særligt for 7. årgang:

Inden du starter på Overbygningsskolen i 7. klasse, skal du vælge et praktisk/musisk valgfag. Du følger faget i 2 år og afslutter det med en prøve efter 8. klasse.

Alle elever på 7. årgang tager på MADlejr. Opholdet er gratis og varer fem dage med overnatning sammen med stamklassen.

Et andet fokus er elever med særligt potentiale, High Performance-eleverne. Udvalgte elever i 6. klasse deltager på et hold med to lektioner om ugen på Overbygningsskolen. Her modtager de undervisning, som udfordrer og motiverer dem til at udnytte deres potentiale. Deltagelse på holdet tilbydes personligt til elever fra 6. klasserne i distriktet. High Performance fortsætter også i 7. klasse på Overbygningsskolen.

Læs mere om Overbygningsskolen i nedenstående folder. Hvis I har spørgsmål til ovenstående eller andet omkring jeres børns skolegang, er I altid velkomne til at kontakte Overbygningsskolens kontor ved enten at ringe til os eller sende en mail.

Du kan også få et indblik i skolehverdagen fra elevernes perspektiv via vores Instagram-konto: https://instagram.com/toenderdistriktsskole