logo_tds

Dansk som andetsprog

Tønder Distriktsskole tilbyder på tredje år Overbygningselever med dansk som andetsprog et særligt forløb. Eleverne er kendetegnet ved at have været forholdsvis kort tid i Danmark, og dermed på meget kort tid skal tilegne sig både sprog og fag i forbindelse med at gennemfører en afgangsprøve med udgangen af 9. Klasse.

Det er et særligt tilrettelagt undervisningstilbud med op til 10 lektioner ugentlig. Undervisningen foregår primært i fagene dansk, matematik og engelsk. Undervisningen foregår på dansk, engelsk og arabisk for at understøtte elevernes kompetencer på bedst mulig vis.

Der arbejdes med ordsprog, talemåder, højtlæsning, fremlæggelse, elementær grammatik, og med det fagsprog, som anvendes i matematik. Ydermere samles der op om de ting, som foregår i elevernes almene klasser.

Vi tester eleverne ved skoleårets start, i december og ved skoleårets slutning, og undervejs kan vi se, at der for alle elever sker store - og hos enkelte elever meget store - faglige fremskridt.